Oamenii pot fi convinsi?

Stateam dimineata la o cafea cu Doru si, ca de obicei, ne contraziceam constructiv. De data asta pe tema nevoii de training de comunicare digitala.

De fapt punctele noastre de vedere, ca si in viata in general, sunt rezultatul unui mod de a privi lucrurile. Si acesta decurge din sistemul de valori pe care fiecare dintre noi si-l schiteaza in adolescenta, rafinat prin fiecare decizie pe care o luam in decursul timpului, schimbandu-ne viata cu cate o cuanta. Pana cand ceva din programul genetic ne sopteste sa ne oprim. Moment care ne prinde de obicei obositi si descurajati (sau poate tocmai sentimentul vietii traita intr-o roata de hamster provoaca acest declic ca o reactie de aparare), si atunci tentatia de a pleca urechea la cantecul sirenei e imensa. Am cunoscut oameni de 90 de ani inca tineri dar si batrani de 20 de ani. Probabil ca de asta imi face atata placere sa discut cu Doru, cred ca pe patul de moarte ii va propune asistentei sa o duca la o pestera peste doua saptamani, ca in weekend-ul urmator e programata colega ei din tura de zi.

Azi dimineata ne incontram unul cu celalat daca o companie din online ar avea mai multa nevoie de absolventi cu sclipiri de inteligenta in ochi, care sa parcurga un curs introductiv de marketing digital, sau mai curand de ridicarea nivelului de cunostinte al angajatilor existenti, si care ar trebui sa fie raportul dintre teorie si practica al acestor training-uri. Contra argumentele au fost mai mult din zona perceptiei angajatorului – E comod sa crezi ca un absolvent de facultate de gen marketing stie bazele comunicarii digitale? E comod sa crezi ca angajatii existenti stiu deja tot ce le trebuie ca sa fie eficienti? Sau a angajatului – E jenant sa te duci la sef si sa-i ceri sa plateasca pentru tine un curs in care se predau lucruri pe care tu ar trebui sa le stii? Probabil ca, intr-o masura mai mica sau mai mare, da. Si atunci fiecare din ei ar trebui convins cumva. Dar e posibil?

Eu am o teorie, ca in general oamenii nu pot fi convinsi. In special in secolul nostru, orice incercare de a convinge e perceputa ca o agresiune. Si cantitatea de informatii la care avem acces imediat astazi ne ofera un scut foarte eficient impotriva oricarui mesaj care incearca sa ne convinga de ceva, fie ca e vorba de un om de vanzari spilcuit si insistent, fie ca e vorba de o reclama. De fiecare data cand expun aceasta teorie in cadrul unui training cu oameni de vanzari sochez, si de fiecare data urmeaza intrebarea… si noi ce sa facem atunci? Raspunsul meu e acelasi. Nu incercati sa convingeti. Respectati-va clientii si judecata lor. Ajutati-i sa ia o decizie buna pentru ei, nu-i impingeti de la spate sa faca ce va e voua bine.
Si atunci cum ramane cu training-ul? Ce nevoi are digitalul/advertising-ul romanesc in acest moment? Poate de juniori, si atunci cursurile ar trebui insotite de servicii de recrutare? Poate de o viziune mai larga a angajatilor existenti, si atunci ar trebui studii de caz cat mai multe si mai diverse, ilustrand multiple puncte de vedere (publisher, regie, agentie, regie, client)? Poate chestiuni punctuale de gen analytics sau RTB? Poate de calificare in digital a seniorilor din mediile clasice? Poate de integrare a digitalului in randul celorlalte medii si atunci ar fi utile cursuri de media/strategie de comunicare clasica pentru oamenii de digital?
Dar unele idei sunt ca si puii de schioparlan – in iarna sunt clocite, primavara le cresc aripile, vara invata sa zboare si toamna se maturizeaza. Asadar mai vorbim la toamna pe subiectul asta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *