Nu dau consultanta la ciobani

Jargonul de marketing e impresionant: Cei 4 P (produs, promovare, pret, plasament/distributie), Avantaj competitional, Segmentarea pietei, Mixul de media, USP (unique selling proposition), si asa mai departe. In corporatii aceste concepte sunt gestionate de catre departamente de marketing cu oameni scoliti si certificati. In micile companii sunt de obicei ignorate si inlocuite de flerul antreprenorului.

Dar comunicarea este un proces simplu. Trebuie sa intelegi afacerea respectiva, sa te pui in pielea clientilor ei, sa analizezi si sa selectezi mijloacele de comunicare pe care le ai la dispozitie sau pe care iti permiti sa le folosesti, sa gasesti mesajul potrivit si intr-un final sa te tii de treaba astfel incat sa nu dezamagesti acei oameni pe care i-ai adus cu greu in pagina ta de Facebook, pe site sau la casierie, lucruri pe care tind sa le ignore oamenii din ambele categorii. Primii din prea multa stiinta si ultimii din prea multa implicare in activitatile zilnice. De multe ori intrebari de gen: “de ce ar cumpara un client de la tine si nu de la X?” genereaza o mica surpriza – adica ce intrebare e asta, nu e evident?, si la final o reactie oriunde intre “Multumesc Calin! M-ai facut sa inteleg atat de clar” si “stiam si eu toate aceste lucruri, oare de ce nu m-am gandit singur?”

Ieri dimineata m-am trezit cu noaptea in cap, cu singurul gand sa fumez o tigara si sa ma culc la loc. Deschid laptop-ul si imi pica ochii pe un articol despre cel mai bogat cioban din Romania. Din poza se incrunta la mine un tip aproape chel, cu o camasa alba, cu o turma de oi in fundal. Incep sa citesc, in lipsa de alte idei, fara sa ma astept la prea mult.

Dupa doua, trei fraze mi-a zburat somnul. Toate regulile din marketing erau expuse extrem de clar si argumentat din punct de vedere al business-ului. Produs? Sigur, miei si berbeci, nu branza, nu lana. Promovare? Face anual pe banii lui Sarbatoarea oilor de la Costesti, e presedintele asociatiei crescatorilor de oi si ii cunoaste personal pe majoritatea celor care conteaza pentru business-ul lui. Pret? Care da mai mult. Distributie? Turcia, Italia si Iordania. Avantaj competitional? Ma pricep si imi place ce fac. USP: Imi iubesc oile mai mult decat pe mine insumi.

In ultimii ani am stat de vorba cu sute de antreprenori, dar rar am intalnit o intelegere atat de clara si un plan de afacere atat de bine structurat. Domnule Andresoi, imi ridic palaria in fata dumneavoastra. N-aveti nevoie de niciun consultant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *